featured

Dijital sanata olan güven artıyor

Paylaş

Bu Yazıyı Paylaş

veya linki kopyala

Winklevoss kardeşlerin desteğiyle değiştirilemez tokenler için önde gelen bir pazar olan Nifty Gatewayin 23 Temmuzda “Picassonun Boğası” adlı dijital sanat eserinin 55.555.55 dolara satılması bugüne kadarki en büyük NFT işlemi olarak kaydedildi.

Türünün tek örneği olan sanat eserinin yaratıcısı Trevor Jones ve alıcı Pablo Rodriguez-Fraile Museum of Crypto Art ile kriptografik tokenlerini sanatın geleceği olarak görme sebeplerini konuştu.

Trevor Jonesun 2016 yılında kripto endüstrisini keşfetmesi üzerine yaptığı ilk yatırımın başarılı sonuçlanması 2017 yılında kripto dünyasını araştırmak için daha fazla harcama yapmasını beraberinde getirdi. 2018de Crypto Disruption adlı kripto para temalı bir resim sergisi açarak şöyle dedi:

“Nisan 2019da Manchesterdaki CoinFestUKdaki bazı çalışmalarımı göstermeye davet edildim. Bu benim ilk kripto konferansımdı bu yüzden kendime katabileceğim çok şey vardı. NFT sanat piyasası KnownOriginin CEOsu David Moore ile sohbet ettim. NFTlerin arkasındaki kavramı bana anlatmaya çalıştı. ”

Sanatçı o dönemde NFTlerin özellikle kendi mesleğinde bir anlam ifade etmeyeceğini düşündüğünü söyledi :

O zamanlar düşündüğüm tek şey bunun işe yaramayacağıydı ve özellikle de resimlerde fiziksel çalışma yaratan bir sanatçı olduğum için onu keşfetmemin bir anlamı yoktu. Ne kadar da yanılmışım!

Alıcı Pablo Rodriguez-Fraile ise kripto endüstrisi keşfi için Yaklaşık dört yıldır bu alanda yatırımcıyız Ethereuma ve 2017 ICO sezonun büyük katılımcılarına erken geldik […] NFTlerle ilgili yatırımların dışında sadece birkaç isim vermek gerekirse Algorand Hashgraph Klaytn veya Avalanchedeki erken yatırımlara katıldı dedi ve NFT ile ilgili devam etti:

Adil bir miktar insan gibi CryptoKitties bizim ilk karşılaşmamızdı. Ancak Blockchain tabanlı dijital arazi (özellikle Somnium Space) ve kripto sanatındaki noktaları birleştirene kadar Nftlerin gücünü görmeye başlamadık. Bunu NFTlerin hem dijital kimlikleri hem de markaları bireyler ve işletmeler için temsil etmede ne kadar önemli olacağını anlamak için yapı taşı olarak kullandık.

Jones NFTleri araştırıyor

Başarısız olacağını düşünerek NFTlere olumsuz bakmasına karşın geçen yıl sektörün sahip olduğu ivme Jonesu NFT şeklinde sanat eserleri yaratmaya ve satmaya yönlendirdi.

Jones Eylül ayında David ile yaptığım konuşmadan beş ya da altı ay sonra Nftler ve çeşitli pazarlar hakkında konuşan çok daha fazla sanatçı fark etmeye başladım. Dijital sanata çok fazla ilgi ve heyecan duyuluyordu. Eserlerini uygun fiyatlarla satan birkaç sanatçı gördüğümde yanıldığımı (David ile yaptığım konuşmadan sonra) itiraf etmek zorunda kaldım ve bu sanat fenomenini çok daha kapsamlı araştırmam gerektiğinin farkına vardım.

Sanatın geleceğinin büyük kısmı NFT üzerine kurulu

Jones NFT’lere ilk girişini Yetenekli dijital sanatçı Money Alotta ile işbirliğinin bir parçası olan EthGirl ile ilk NFTmi yapmak için Aralık ayına kadar bekledim. Alotta bir süredir NFT alanında çalışıyordu ve bu yüzden sürecin teknik yönleriyle bana çok yardımcı oldu. “EthGirl” için çok fazla talep vardı ve ciddi bir ihale savaşından sonra 70 ETHye (10080 dolar) satıldı. Superraredeki ATH rekorunu yedi kez kırdı.

Bunun ardından geçen dokuz ay boyunca Jones bir düzine NFT oluşturdu. Sanatçı NFT yaratmaya devam edip etmeyeceğine ilişkin soruya
“Yapmamam delice olur!” şeklinde yanıt verdi ve şöyle dedi:

“NFTleri sanatın ve sanat pazarının geleceğinin büyük bir parçası olarak görüyorum. Alan büyüdükçe ve ‘Picasso’nun Boğası’ gibi pek çok satış gerçekleştiği sürece geleneksel sanat pazarı nihayetinde dijital sanat pazarı devrimine yetişecek. Yeni sanat yaratma satma yatırım yapma ve sergileme yöntemlerine uyum sağlamayan sanat kolejleri ve sanatçıları ticari galeriler ve müzayede evleri sonunda geçmişte kalacak.”
NFT animasyonlarımın fiziksel resimlerimden kaynaklanması nedeniyle işim son derece azdır. “EthGirl” den bu yana sadece 12 Nft (dokuz ay içinde) oluşturdum ve bunun tüm büyük pazarlarda ATH satış rekorunu kırmamın en önemli nedenlerinden biri olduğuna inanıyorum — SuperRare KnownOrigin MakersPlace ve şimdi Nifty Gateway.

NFTler ilgili Pablo Rodriguez-Fraile Hem arazi unvanlarını hem de sanat kökenini bir blok zincirine kaydetmek her zaman bizim için mantıklıydı. Nftlerin temel avantajlarından bazıları düşük maliyetli transfer edilebilirlik depolama kolaylığı fiziksel ve dijital dünya arasındaki opsiyon görüntülemesi ve daha az çalınma olasılığı olması. NFT projeleri ayrıca otomatik ikincil satış telif hakları ve sanatçıların kendilerini arabulucu olarak gallerists olmadan küresel pazarlara temsil etme yeteneği sunuyor dedi.

Kendisi NFTlere yatırım yapmaya devam edeceğini belirterek [MOCA] için tarihi kripto sanat eserlerini satın almakla her zaman ilgileneceğiz. Dürüst olmak gerekirse bunun güzel ve harika bir topluluk olduğunu düşünüyoruz. Yeni para bu alana girerken test edileceğiz ve umarım herkes onları ilk etapta buraya çeken şeylere sadık kalabilir. Bir eleştiri yapabilseydik sadece “tonozlarda” tutulan varlıklarla spekülasyon yapan tüm koleksiyoncuları Nftlerin kullanım durumunu daha da kanıtlamanın yollarını bulmaya teşvik ederdik! dedi.

NFTler sanatın geleceğidir

Jones NFTlerin avantajlarından söz etti.

Artık dijital sanat pazarı ve sanat konseptine tam anlamıyla hakim olduğuma göre özellikle benim gibi fiziksel bir resim sanatçısı açısından pek çok fayda görüyorum.

Film müzikleriyle dijital animasyonlar oluşturmak benim için çok heyecan verici. NFT animasyonları yaratıcı fikirlerimi ve geleneksel sanat eserimi daha önce hiç düşünmediğim tamamen yeni ve dinamik yollarla ifade etmeme ve en önemlisi onlardan para kazanabilmeme olanak sağlıyor.

Doğru şekilde bakılmazsa fiziksel resimler ve baskıların zaman içerisinde zarar görmesi olası oysa dijital çalışmalarım her zaman oluşturulduğu zamankiyle aynı görsel durumda kalacak.

Fiziksel resmimi bir JPG veya “hareketsiz görüntü” NFT aracılığıyla satmak sadece tabloya ekstra değer katmanın yanı sıra gelecekteki koleksiyonerlerin satış kayıtlarıma erişmesini sağlıyor. Resim satış fiyatlarımın bu şeffaflığı alıcıya işime ve itibarıma güven veriyor. Daha açıkça ifade etmek gerekirse başka hangi parçaların ne zaman satıldığını kolayca görebildikleri için fiyatlarımı fazla şişirmediğimi biliyorlar.

Uluslararası sanat eserlerinin gümrük vergisi sigorta profesyonel ambalaj gibi nakliye maliyeti çok pahalıdır. Bir NFT satın almak ise sadece küçük bir ücret ödemeyi gerektiriyor.

Alıcılar ve sanatçılar için ikincil sanat pazarından yararlanmak çok daha kolay. Müzayede yerleri ikincil bir pazarda resim satmak için ana yer. Yaklaşık % 30unu alıyor ve bir sanat eserini satışa çıkarmak bile büyük güçlük. Dahası sanatçılar artık ikincil satışlarda önemli bir yüzde alıyor. İkincil pazar satışından bir parça alan bir sanatçı geleneksel sanat pazarında neredeyse hiç duyulmamış.

Dijital sanatın ve onu dijital gerçeklikte deneyimlemek sanat dünyasının büyük bir parçası olacak ancak fiziksel sanat eserlerine her zaman değer verileceğinden % 100 eminim.

Dijital sanata olan güven artıyor